Köpek Gençlik Hastalığı

Köpeklerde Gençlik Hastalığı Nedir? Belirtileri ve Tedavisi

Köpeklerde gençlik hastalığına neden olan virüs Kanin Distemper Virüsü öncelikli olarak etçiller olmak üzere, çok sayıda hayvan türünde enfeksiyon oluşturabilen bir virüstur. Özellikle köpeklerde bütün sistemleri etkileyen bir hastalığa neden olan enfeksiyon yaygın adıyla “köpek gençlik hastalığı” olarak bilinir. Solunum, sindirim ve sinir sistemi bulguları ile birlikte seyreden enfeksiyon, özellikle aşılanmamış yavru köpeklerde ölümcüldür.

Gençlik Hastalığı Nasıl Bulaşır?

Kanin distemper virüsu çoğunlukla doğrudan temas veya damlacık enfeksiyonu yolları ile bulaşır. En önemli bulaşma yolu yakın temastır. Yavru köpeklerin yeterli miktarda ağız sütü alamamaları sonucunda bağışıklığın şekillenmemesi ve antikor olmaması ile enfeksiyon oluşmasına zemin oluşturur.

Gençlik Hastalığı Belirtileri

Köpek gençlik hastalığı çoğunlukla ateş ile karakterizedir.  Enfeksiyonun ilk klinik bulgusu gözyaşı ve burun akıntısı, ardından görülen kuru bir öksürüktür. Etkilenen köpekler depresif, iştahsız ve genellikle ateşlidir. İştahsızlık, kusma, ishal, elektrolit bozuklukları ve dehidrasyon ile sonuçlanabilir. İshal sıvı kıvamdan kanlı ve mukuslu kıvama kadar değişir. Kanin distemper virüs ile enfekte köpeklerin %30’unda Merkezi Sinir Sistemi bulguları gelişir. Anormal davranışlar, nöbetler, ağızda çiğneme hareketi tarzında istemsiz hareketler, körlük,  dönme hareketi görülen sinirsel belirtilerdir. Başın eğik tutulması, düşme eğilimi gibi sinir bulguları gözlemlenir. Gençlik hastalığını atlatan köpeklerde yaşlı köpek ensefalitisi olarak adlandırılan ilerleyici, nadir bir durum ortaya çıkar. Genellikle ataksi ve kafayı bir yere dayamak veya devamlı adım atma hareketleri ile kendini gösteren bir durumdur.

Gençlik Hastalığı Tedavisi

Gençlik hastalığı için etkin viral bir tedavinin olmadığından destekleyici bakım ve semptomatik tedavi yapılır. Solunum ve sindirim sisteminde meydana gelen ikincil enfeksiyonlar için antibiyotik kullanılmalıdır. Dehidrasyonu olan köpeklerde sıvı sağaltımı yapılmalıdır. Kusmalar için kusma kesiciler kullanılır, ishal önleyici ilaçlar kullanılabilir.

Köpeklerde Gençlik Aşısı

Köpek gençlik hastalığı, dünyanın birçok bölgesinde yaygındır. Türkiye’de yapılan çalışmalara göre gençlik hastalığı yıllara göre sürekli artış gösteren ve yaygınlaşan bir hastalıktır. Kanin distemper virüsu her yaştaki hayvanlarda enfeksiyon yapabilir, özellikle 0-6 aylık hayvanlar daha duyarlıdır. Gençlik hastalığına karşı alınan en temel önlem aşılamadır. Modifiye edilmiş canlı virüs aşılarının kullanılmasıyla virüsla mücadele edilmeye çalışılmaktadır. Hastalığın yayılmasını ve salgınların oluşmasını engellemek için köpeklerin birbiri ile teması minimum düzeyde tutulmalıdır. Enfeksiyonun bulaşmasını engellemek ve yeterli düzeyde bağışıklık oluşturulmasını sağlamak amacıyla aşılama programları önem kazanmaktadır.